Digitalizacja
Digitalizacja rodzinnego archiwum
Sprzęt
Do digitalizacji pasków negatywów i slajdów na błonach 36 mm (mały obrazek) i 120 mm (średni format), a także negatywów na błonie 4x5 cala wystarczy skaner przeznaczony do cyfryzacji materiałów przezroczystych lub skaner płaski do fotografii, który umożliwi ponadto utworzenie kopii szklanych negatywów oraz małych fotografii (do formatu A4). Wymienione obiekty, a w szczególności materiały wrażliwe, podatne na uszkodzenia, zdjęcia powyżej formatu A3 i negatywy lub slajdy w rolkach skutecznie zdigitalizujesz również aparatem cyfrowym.
Przygotowanie materiału i sprzętu do digitalizacji
Wybierając skaner, zwróć uwagę na jego rozdzielczość optyczną, czyli rozdzielczość obrazu cyfrowego osiąganą przez urządzenie bez pomocy oprogramowania. Do skutecznej digitalizacji wystarczy taki, który tworzy obrazy cyfrowe złożone z 3 800–4 000 pikseli na krótszej krawędzi obrazu cyfrowego klatki negatywu lub slajdu o wymiarach 36x24 mm, co odpowiada wartości 4 000 PPI. Podczas pracy pamiętajmy o uważnej lekturze instrukcji obsługi urządzenia, a także o regularnym przetarciu szyby przy pomocy antystatycznej ściereczki. Do usuwania kurzu z negatywów użyj specjalnej gumowej gruszki.
Szczegółowe zalecenia dotyczące charakterystyki sprzętu fotograficznego do digitalizacji rodzinnych zbiorów, a także metod fotografowania archiwum, znajdują się na karcie poświęconej archiwizacji pamiątek i albumów rodzinnych.
Pracę z aparatem cyfrowym ułatwią dodatkowe akcesoria:
- statyw kolumnowy do stabilizacji urządzenia w pionie (fotografia „z ręki” grozi utratą ostrości obrazu i przyczynia się do powstania efektu poruszenia),
- poziomica, montowana do tzw. gorącej stopki aparatu,
- karta do kalibracji balansu bieli,
- mała podświetlarka do fotografowania przezroczystych obiektów;
- szybka Optiwhite, która umożliwi wypłaszczenie eksponatów,
- kawałek ciemnego materiału (zalecany czarny aksamit, lub plusz typu midnight), stanowiący tło dla zdjęć nieprzezroczystych, światłomierz do kontroli równomierności oświetlenia powierzchni roboczej.
Zdjęcia aparatem cyfrowym wykonuj w zaciemnionym pomieszczeniu.
Digitalizacja
Najistotniejszym parametrem jest rozdzielczość obrazu. Im jest ona większa, czyli im więcej pikseli (kwadratowych punktów tworzących obraz cyfrowy), tym lepsza jakość skanu i więcej możliwych zastosowań w druku, ale równocześnie zwiększony rozmiar pliku. W przypadku digitalizacji przy użyciu skanera rozdzielczość obrazu zależy od fizycznych wymiarów oryginalnego obiektu. Przykładowo, skanując pojedynczą klatkę negatywu w rozdzielczości co najmniej 3000 PPI (parametr wybierany z poziomu głównego interfejsu programu do urządzenia) uzyskasz dostatecznie dużo pikseli na całym polu obrazu. Decyzja o wyborze rozdzielczości zależy od Ciebie i od Twoich potrzeb, nie powinna być ona jednak mniejsza, niż 600 PPI. Skany najcenniejszych zbiorów zapisz w formacie TIFF bez kompresji albo w pliku RAW w przypadku aparatów cyfrowych – pozwoli to uniknąć utraty jakości obrazów. Pozostałe materiały możesz zapisać w plikach JPG.
Uwaga!
Do pracy z plikami RAW korzystaj np. z darmowego oprogramowania do edycji tego rodzaju formatów, w którym dokonasz m.in. eksportu pliku RAW do formatu JPG lub TIFF po uprzednim kadrowaniu i podstawowej obróbce.
Obróbka graficzna obrazów cyfrowych obejmuje wyłącznie podstawowe czynności wykonywane w dowolnym programie graficznym, który otwiera i zapisuje pliki o 16-bitowej głębi koloru: rotację obrazu do pozycji czytelnej, automatyczną korektę poziomów, w celu uzyskania jak największej liczby szczegółów na zdjęciu i kadrowanie (z zachowaniem ok. dwumilimetrowej ramki wokół obiektów nieprzezroczystych).
Digitalizację szklanych negatywów można przeprowadzić przy użyciu aparatu cyfrowego na statywie kolumnowym oraz podświetlarki. Metoda ta sprawdza się szczególnie w przypadku negatywów potłuczonych. W pozostałych przypadkach bezpiecznej cyfryzacji dokonasz na skanerze płaskim, przy czym w obu wariantach pamiętaj o kontroli ostrości obrazu. Jeśli nie dysponujesz podświetlarką, wykorzystaj dwie połączone szybki Optiwhite, między które wsuń negatywy na błonie i slajdy, a następnie zrób zdjęcie tych obiektów pod światło (dzienne).
Digitalizacji negatywów i slajdów na błonach 36 mm i 120 mm, pociętych w paski lub na pojedyncze klatki, możesz dokonać przy użyciu skanerów do cyfryzacji fotografii na podłożu transparentnym, wyposażonych w odpowiednie akcesoria (tzw. holdery, w których umieścisz poszczególne paski bądź klatki) lub dzięki specjalnej nakładce na obiektyw aparatu cyfrowego. Jeśli nie posiadasz holdera do danego obiektu, skorzystaj z aparatu.
Digitalizację rolek filmów na błonie 36 mm możesz przeprowadzić przy użyciu podświetlarki oraz aparatu fotograficznego na statywie. Fotografowaną część rolki (jeżeli pozwala na to stan zachowania materiału) rozprostuj łagodnie przy pomocy małej szybki Optiwhite.
Luźne odbitki pozytywowe, w tym zdjęcia przodków, zdigitalizujesz skanerem płaskim do fotografii lub aparatem cyfrowym na statywie kolumnowym (będziesz w tym wypadku potrzebował szybki Optiwhite do rozprostowania obiektu). Odbitki czarno-białe skanuj w skali szarości lub fotografuj w kolorze. Odwrocia skanuj i fotografuj w kolorze w rozdzielczości 300 PPI (odpowiedniej do uzyskania czytelności informacji tekstowej).
Podczas cyfryzacji albumów rodzinnych najlepiej sprawdzi się aparat cyfrowy na statywie, a pracę ułatwią kliny podtrzymujące i patyczki. Pamiętaj o ustawieniu obiektywu pod prostopadłym kątem (lub zbliżonym do niego) względem fotografowanej strony.
Nazewnictwo plików
Jeżeli ponumerowałeś poszczególne koperty i koszulki z negatywami, pudełka ze slajdami, pojedyncze szklane negatywy i odbitki, a także karty albumów, to numeracja powinna zostać uwzględniona w nazwach plików. Numery kopert i koszulek na materiały transparentne, pudełek na szklane negatywy bądź slajdy będą nazwami katalogów, a numery poszczególnych klatek, szklanych negatywów, pojedynczych odbitek – numerami plików. Jeśli Twoje zbiory fotograficzne mają wcześniej naniesioną numerację, warto wykorzystać ten system do nazewnictwa kopii cyfrowych.